Počas našej praxe sa stretávame s tým, že sa firmy snažia zaviesť princípy štíhlosti samy. Sú spoločnosti, ktoré implementujú metódy štíhlosti výborne. Mnohé spoločnosti však narážajú na oblasti, ktoré nedokážu zvládnuť vlastnými silami, a následne ich skúsenosti so štíhlymi metódami vedú k frustrácii, nesplneným cieľom a postupnému ubudnutiu úsilia o vlastné zlepšenie.
Najčastejšie chyby pri zavádzaní
Počas našej praxe sa stretávame s tým, že sa firmy snažia zaviesť princípy štíhlosti samy. Sú spoločnosti, ktoré implementujú metódy štíhlosti výborne. Mnohé spoločnosti však narážajú na oblasti, ktoré nedokážu zvládnuť vlastnými silami, a následne ich skúsenosti so štíhlymi metódami vedú k frustrácii, nesplneným cieľom a postupnému utíchnutiu snahy o vlastné zlepšenie.
Toto sú chyby, s ktorými sa najčastejšie stretávame pri zavádzaní Lean:
- Chýbajúca stratégia, vízia: Manažment nedefinuje svoju víziu a stratégiu, ako chce zaviesť štíhlosť a čo od nej očakáva. Zároveň nedokáže svoju víziu správne vysvetliť ostatným kolegom.
- Prehnané očakávania: Očakávania pri rýchlej implementácii. To znamená, že zamestnanci sú rýchlo zaškolení, procesy sú nastavené a očakáva sa, že všetko bude fungovať hladko. Často to však vedie k tomu, že zamestnanci sú zahltení, nemajú čas absorbovať poznatky, a už vôbec nie implementovať ich do svojich procesov. Očakávanie, že procesy a témy, ktoré sa neriešili po desaťročia, začnú zázračne fungovať, sa nezaobíde bez investovanej energie.
- Nedostatočná podpora manažmentu: pri zavádzaní štíhlej výroby v podniku je dôležitá podpora manažmentu, ktorý presadzuje zmeny v organizácii a zavádzanie metodiky štíhlej výroby. V praxi sa stretávame s tým, že manažment chce zaviesť lean, ale nepodporuje ho ani vlastným príkladom, ani uvoľnením svojich zamestnancov, ani ich motiváciou. S malou alebo žiadnou podporou sa teda ciele logicky nedosahujú. Zmena by mala začať u manažmentu, ktorý sa musí stať lídrom zmeny. Keď manažéri pochopia prínosy, je potrebné, aby sa do zmeny zapojili. Až potom môžu očakávať zmenu od svojich kolegov.
- Pocit sebazdokonaľovania a sebauspokojenia: tieto dve vnímania seba samého alebo stavu svojej organizácie či oddelenia sú jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia nechápu potrebu zmeny, a preto ju nepodporujú. Pokiaľ sa nenaučíme kriticky pozerať na seba a svoje procesy a hľadať spôsoby, ako si uľahčiť prácu, môžeme sa jedného dňa čudovať, kde sú ostatní.
Na všeobecnej úrovni sme tiež zistili, že zásady štíhlosti nie sú jasne pochopené. Metódy štíhlej výroby sa zavádzajú v celej organizácii, ale zabúda sa na prácu s ľuďmi, ktorá by mala viesť k integrácii zásad štíhlej výroby. Výhody princípov štíhlosti sa tak postupne vytrácajú a neustále zlepšovanie sa presúva z tímovej práce na jednotlivcov, nie na celú organizáciu.